Promo ! Klik Ler..

Sunday, June 14, 2009

Memuliakan Allah tiada batasannya

Dipetik dari Kolum tafsir Al-Quran oleh Tn. Guru Hj. Abdul Hadi Awang, Fikrah Harakah 15-18 Jun 2009


Surah Al-An'aam ayat 3


Firman Allah yg brmksud, "Dan Dialah Allah (yg disembah dan diakui kekuasaanNya) di langit dan di bumi..." (Sural Al-An'aam : 3)


Ertinya Allah shj yg sepatutnya dimuliakan dan dibesarkan di langit dan di bumi. Manusia x layak membesar dan memuliakan yg lain lebih drpd Allah SWT.


Memuliakan yg lain drpd Allah pun mstilah mengikut perintah Allah. Ini brmksud kita memuliakan sesiapa yg diperintahkan Allah utk memuliakannya.begitu juga sebaliknya, kita mghinakan seseorg mengikut apa yg diperintahkan olehNya.


Allah mnghina Abu Lahab dan kekal pnghinaan itu sampai hari kiamat sebagaimana firmanNya yg brmksud, "Binasalah kedua-dua tgn Abu Lahab dan binasalah dia brsama; hartanya dan segala yg diusahakannya, x dpt menolongnya.Dia akn mnderita bakaran api neraka yg marak mnjulang. Dan juga isterinya. seorg pemunggah kayu api.Di lehernya sejenis tali, dari tali2 yg dipintal." (Surah al-Masad : 1-5)


Ertinya laknat dan pnghinaan sebegitu rupa trhdp Abu Lahab bkn krn namanya Abu Lahab ttpi krn prbuatannya mghalang nabi saw drpd mnympaikan risalah Islam kpd kaum kerabat dan bgsanya,Arab Quraisy dan kpd manusia seluruhnya.


Justeru jika ada manusia serupa dgn Abu Lahab maka layaklah mereka menerima pnghinaan sprtinya.dan Allah SWT shj yg layak disembah di langit dan di bumi.Tidak ada yg sembahan melainkan kpd Allah SWT shj.


Ini krn tugas mnjadi hmba yg taat mngabdikan diri sekaligus mnymbah Allah shj merupakan satu sifat fitrah kejadian manusia dan makhluk yg lain trmasuk jin.Allah berfirman yg brmksud, "Aku x jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepadaKu." (Surah Az-zaariyaat :56)


Ayat ini juga brmksud Dialah Tuhan Yg Maha Berkuasa memerintah langit dan bumi. Dialah Tuhan yg mntdbir bumi dgn kekuasaanNya Yg Maha Hebat dgn diriNya sndiri tnpa perlu kpd pertolongan sesiapapun.


Jika ada malaikat membantu, mrk hanyalah sbg makhluk yg ditugaskan mengabdikan diri dan melaksanakan perintah Allah dgn penuh ketaatan, x lebih drpd itu. Para malaikat menjadi jentera pentadbiran Allah dan seringkali menjadi tentera Allah di medan peperangan menentang musuh2Nya pd sepnjg zmn.


Ia juga menunjukkan betapa hebat makhlukNya. Hakikatnya Allah x memerlukan pertolongan sesiapapun untuk mentadbir alam ini. Dia mentadbir dengan esaNya, tnpa bntuan dgn sesiapapun.


Allah x berhajat kpd sesiapapun ttpi semua makhluk berhajat kpdNya dlm segala hal. Mrk perlu kpd prtolongan Allah sdgkan Allah x memerlukan prtlgn mrk.


Di sinilah letaknya kehebatan kekuasaan Allah melangkaui semua makhluk dan ciptaanNya di langit dan di bumi. Allah berfirman yg bermksud, "Dia mengetahui apa yg kamu rhsiakan dan apa yg kamu zahirkan." (SUrah al-Anam :3 )


Ayat ini brmksud, Dialah Tuhan yg Maha Mengetahui segala apa yg disembunyikan dan segala apa yg dizahirkan oleh makhlukNya.


Tidak ada apa pun yg dpt disembunyikan drpd Allah walaupun sedikit, semua diketahui olehNya. sehingga seekor semut hitam berada di atas batu yg hitam pada malam yg gelap gelita atau sesuatu yg lbh kecil drpd itu, semuanya diketahui olehNya.


Allah berfirman yg brmksud, "Dan Dia juga Mengetahui apa yg kamu usahakan." (Surah al-An'aam : 3)


Apa yg kamu lakukan semasa hayat kamu di dunia ini semua dalam ilmu Allah SWT. Oleh itu, beringat-ingatlah ketika melakukan sesuatu perkara di dunia ini.


Sesuatu yang hendak dibuat mestilah terlebih dahulu diambil kira sama ada ia bertepatan dengan perintah Allah atau x.


Berfikir dahulu sblm bertindak dan pastikanlah ia menurut perintah Allah SWT. Ini krn semua amalan manusia termasuk soal cari nafkah, mengundi dalam plhnraya dan seumpamanya dikira oleh Allah dan diketahuiNya.


Jangan kita gunakan tangan dan anggota badan kita untuk tujuan selain menurut perintah Allah kelak buruk padanhya pada hari kiamat. setiap yang baik dan mengikut perintahNya akan dibalas baik yakni syurganya dan setiap yang buruk atau jahat akan dibalas buruk yakni nerakanya pada hari akhirat kelak.


~ wassalam ~


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...