Promo ! Klik Ler..

Saturday, April 17, 2010

NIKMAT ALLAH Azza Wa Jalla YANG MANAKAH KITA DUSTAKAN?!

ALLAH Maha Mengasihi telah mengajarkan al-Quran dan menjadikan insan (manusia) serta mengajarkan kepadanya perkataan; Matahari dan bulan dengan perhitungan; Rerumput dan pepohon tunduk (sujud kepada ALLAH Azza Wa Jalla); Langit ditinggikan-NYA dan diadakan-NYA neraca keadilan supaya kamu (manusia) jangan aniaya dalam timbangan (mizan); Dirikanlah timbangan dengan keadilan dan jangan kamu (manusia) mengurangkan timbangan; Bumi ditetapkan-NYA untuk makhluk sekelian; Di atasnya ada buah-buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak; Dan biji-bijian yang mempunyai daun ditangkainya dan harum-haruman; Maka, Nikmat Tuhanmu Yang Manakah Kamu Dustakan?!

ALLAH Azza Wa Jalla menjadikan manusia dari tanah yang kering seperti tembikar dan menjadikan jin dari lidah api; ALLAH Azza Wa Jalla adalah Tuhan kepada dua timur dan Tuhan kepada dua barat; ALLAH Azza Wa Jalla kirimkan dua macam laut (masin dan tawar) yang bertemu keduanya; Di antara keduanya ada dinding, maka tiada bercampur keduanya; Malahan keluar dari keduanya (laut), mutiara dan marjan; Maka, Nikmat Tuhanmu Yang Manakah Kamu Dustakan?!

Bagi ALLAH Azza Wa Jalla, ada beberapa kapal yang diadakan di laut seperti bukit-bukit; Tiap-tiap apa yang di atas bumi akan fana (binasa); Maka, tinggallah Zat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemurahan; Meminta (memohon) kepada ALLAH Azza Wa Jalla sesiapa yang di langit dan di bumi; Tiap-tiap hari ALLAH Azza Wa Jalla dalam urusan; Nanti, ALLAH Azza Wa Jalla akan menyelesaikan. Wahai! Dua jenis yang diberatkan. Wahai! Sekelian jin dan manusia, jika kamu berkuasa menembus dari jurusan-jurusan langit dan bumi; Hendaklah kamu memboloskan diri; Kamu tiada dapat memboloskan diri, melainkan dengan kekuatan; Maka, Nikmat Tuhanmu Yang Manakah Kamu Dustakan?!

Dikirim kepada kamu lidah api dan asap, lalu kamu tidak mendapat pertolongan; Apabila dibelah langit, lalu ia menjadi bak bunga ros seperti minyak gosokan; Pada hari itu, tiadalah diperiksa manusia dan jin daripada dosanya. Diketahui orang-orang yang berdosa dengan tanda-tandanya, lalu dipegang ubun-ubunnya dan telapak kakinya; Inilah neraka yang didustakan oleh orang-orang yang berdosa; Mereka beredar antara neraka dan antara air panas yang sangat panas; Maka, Nikmat Tuhanmu Yang Manakah Kamu Dustakan?!

Untuk orang yang takut (takwa) akan berdiri (di hadapan) ALLAH Azza Wa Jalla, ada dua kebun (syurga) yang mempunyai dahan-dahan; Dalam keduanya (syurga) ada dua mata air yang mengalir serta ada bermacam-macam buah-buahan yang berpasang-pasangan; Mereka (orang-orang yang takwa) bersandar di atas hamparan sutera disamping buah-buahan yang mudah dipetik dikedua-dua kebun yang rendang; Dalam syurga itu didapati perempuan-perempuan yang pendek pemandangan (yang menjaga mata); Mereka belum pernah disentuh manusia dan jin sebelum mereka; Seolah-olah, perempuan-perempuan itu permata yakut dan mutiara; Maka, Nikmat Tuhanmu Yang Manakah Kamu Dustakan?!

Tiadalah balasan kebaikan melainkan kebaikan juga; Selain daripada kedua kebun (syurga) yang disediakan terdapat lagi dua kebun lain yang sangat hijau daunnya; Malahan, ada lagi dua buah mata air yang terpancar serta buah-buahan, pohon kurma dan delima; Di dalam semua kebun-kebun (syurga) ada perempuan-perempuan yang baik akhlak dan cantik parasnya iaitu bidadari (perempuan yang putih) yang berada dalam khemah tertutup; Mereka belum pernah disentuh manusia dan jin sebelum mereka; Mereka bersandar di atas bantal yang hijau warnanya dan permaidani yang cantik rupanya; Maka, Nikmat Tuhanmu Yang Manakah Kamu Dustakan?!
Maha Suci ALLAH, nama Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemurahan.

Demi masa.... Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman serta beramal sholeh dan berwasiat (ingat-mengingatkan) dengan kebenaran juga berwasiat dengan kesabaran. (Takwa kepada ALLAH Azza Wa Jalla).

NIKMAT ALLAH Azza Wa Jalla YANG MANAKAH KITA DUSTAKAN?!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...