Promo ! Klik Ler..

Sunday, May 31, 2009

Perlukah Ingat Mati ??

Untuk Renungan Bersama.

Kematian ada di mana-mana, pasti akan datang.
Bila tiba saatnya pasti kita akan dijemput, tidak kira usia, waktu dan musim.
Kita tidak dapat menolaknya.
Dan bilakah jenazah kita akan di tanam ke dalam tanah.
Alangkah baiknya kita sentiasa mengingati hari kemudian untuk menghadapinya, tiada jalan yang paling baik melainkan beriman pada hari akhirat.yaitu hari terakhir daripada alam maya ini, jugadisebut dengan hari qiamat.
Perlu mencari bekalan untuk hari akhirat dan lenyaplah kecintaan yang melampau batas terhadap duniawi.Jauhi dari kecintaan yang hina dan rendah nilainya.
Orang yang melupakan kematian, akan sentiasa melakukan segala sesuatu tanpa kawalan, dia akan melakukan kezaliman, maksiat, dosa, menipu orangdan sebagainya tanpa batasan.

Firman ALLAH yang bermaksud,
" Katakanlah! bahawasanya kematian yang engkau hendak lari daripadanya itu akan mendatangi engkau,kemudian kamu semua akan di kembalikan kepadaDzat Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian akan diberi tahu kepada kamu apa-apa yang engkau lakukan".(Surah al-Jumu'ah,ayat :8)

Maksud Hadith,
" Jika engkau berada pada waktu pagi, janganlah engkau menunggu petang ( bagi mencari bekal meng-hadapi mati), jika engkau berada pada waktupetang, janganlah engkau menunggu pagi.Ambillah manfaat sewaktu hidupmu untuk bekal kematianmu,dan ketika engkau masih sehat untuk sakitmu".( Diriwayatkan oleh Ibnu Hibban)

Manusia yang tenggelam dalam kemewahan dunia,dijajah oleh hawa nafsu dan diikat dengan perbuatan maksiat amat sedikit mengingati kematian. Mungkintidak mengingati kehadhiran malaikat maut membawa perintah ALLAH untuk mengambil nyawanya, malahtidak timbul perasaan takut atau sedih kerana mengi-ngatkan yang bakal dihadapi nanti, yang pasti gelisahtentang harta bendanya dan kemewahan yang akan ditinggalkan.

Ingatlah tiga perkara yang di tinggalkan iaitu.
1- Sedekah yang sentiasa mengalir
2- Ilmu yang memberi manfaat
3- Anak yang soleh yang mendoakan untuknya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...