Promo ! Klik Ler..

Friday, June 20, 2008

AURAT WANITA ISLAM



Berdasarkan kepada pendapat Imam Shafei r.a, difinasi aurat adalah saperti berikut ; Dari segi bahasa aurat ialah "Aurah" bereti keaiban. Pada istilah Syarak aurat ialah bahagian tubuh badan seseorang (WANITA) yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan kaum lelaki Ajnabi (asing).


* Aurat wanita di dalam sembahyang, ialah keseluruhan tubuh badannya kecuali muka dan dua belah tangan sehingga kepegelangan tangan sahaja. Semuanya dikira aurat di dalam sembahyang hatta sehelai rambut pun dikira aurat, sama juga dengan tapak kaki wanita. Jikalau kelihatan tapak kakinya atau tumitnya pada ketika ruku' ataupun sujud, maka batallah sembahyangnya.


* Aurat wanita Islam diluar sembahyang. Di hadapan lelaki yang bukan muhrimya (Muhrim: adalah orang yang ada kaitan kekeluargaan yang tidak membatalkan air sembahyang, contohnya, bapa, datuk ke atas, abang dan adik lelaki atau sesusu, bapa saudara sebelah bapa atau sebelah ibu, anaksaudara lelaki sebelah perempuan atau lelaki ke bawah dan seterusnya) seluruh tubuh badannya kecuali muka dan dua belah tangannya sehingga kepegelangan tangan. Maka seluruh anggotanya wajib ditutup ataudilindungi daripada dilihat lelaki yang bukan muhrimnya.


* Aurat wanita Islam dengan muhrimnya ialah di antara pusat dan lutut seperti aurat lelaki dalam sembahyangnya. Walau bagaimanapun, untuk menjaga adab dan untuk memelihara daripada berlakunya perkara yang tidak diingini, maka perlulah ditutup lebih daripada pusat dan lututnya, supaya dapat mengelakkan daripada kejahatan dan kebuasan hawa nafsu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...