Promo ! Klik Ler..

Tuesday, January 18, 2011

:: Berbelas Kasihan & Menyayangi ::

" Daripada Abu Hurairah r.a.,Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : Sesungguhnya Allah berfirman pada hari kiamat :
Allah      : Wahai manusia, Aku sakit tapi kamu x menjengukKu !

Manusia : Bagaimana aku menjengukMu sedangkan Engkau Tuhan semesta alam ?

Allah      : Tahukah kamu bahawa hambaKu, polan bin polan sakit tetapi kamu x menjenguknya. Padahal seandainya kamu menjenguknya, nescaya kamu mendapatiKu di sisinya. Wahai manusia, Aku minta makan kepadamu tapi kamu x memberi makan kepadaKu !

Manusia : Bagaimana aku memberi makan kepadaMu sedangkan Engkau Tuhan semesta alam ?

Allah      : Tidakkah kamu tahu bahawa hambaKu, polan bin polan meminta makanan daripadamu tapi kamu x memberi makan kepadanya. Tahukah kamu, sekiranya kamu memberi makan kepadanya, nescaya kamu mendapat pahala di sisiKu. Wahai manusia, Aku meminta minum daripadamu tapi kamu x memberi minum kepadaKu !

Manusia : Bagaimana aku memberi minum kepadaMu sedangkan Engkau Tuhan semesta alam ?

Allah      : Tahukah kamu bahawa hambaKu, polan bin polan meminta minum daripadamu tetapi kau x  
               memberinya minuman. Padahal seandainya kamu memberi minum kepadanya, nescaya kamu mendapati pahala di sisiKu.

(Riwayat Muslim) "

* Bersedeqahlah ! *

~ Hadis  Kudsi ~

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...