Promo ! Klik Ler..

Wednesday, January 12, 2011

:: Nafas ko busuk ! ::

Assalamualaikum wbt..
Bila tgk tajuk tu, prnh x kome mengalami situasi tu?
Mesti prnh kan...Tpi prnh x kita yg mengalami keadaan tu ckp direct kt kwn kita mcm "Weh,nafas ko busuk la ! X gosok gigi ke? "
Hu3..ana rasa x da kot, kalo ada pun msti yg jenis ckp direct tnpa fikir perasaan org tu..
Ana pernah mengalami situasi tu tp ana x prnh ckp mcm tu kt kwn2..Jaga hati (^_^)
Ok lah,juz direct to the point..
Hari ni ana nak kongsikan pd kalian tentang isu "Nafas Berbau" atau juga disebut "Halitosis".
Ok,now..here we go..(^_^)
Nafas berbau/halitosis ni boleh menjadi masalah yg sgt2 besar especially bila kita nak berbisik kt telinga kwn kita ke atau kita ckp dlm jarak yg sgt dekat dgn dia.Tapi jgn risau, mslh halitosis ni boleh diatasi dgn bbrp steps.
Halitosis ni sbnrnya berasal drpd 'bakteria penghasil bau' atau dlm english disebut 'odor-producing bacteria' yang terhasil dalam mulut kita. Bila kita x gosok gigi & floss scra regular, haa,masa ni la bakteria ni akan mula berkumpul dekat cebisan2 mknn yg kita mkn yg tersisa dlm mulut kita & jgk di celah2 gigi kita. Bila bakteria ni dah mula berkumpul kt dlm mulut kita, bakteria ni akan mula melepaskan 'sulphur compounds' dan ini akan mnybbkan nafas kita berbau.Got it friends? Good ! (^_^)
Selain tu, ada certain foods especially bawang putih dan bawang2 yg lain yang mengandungi 'pungent oils' yg dpt mnjadi penyumbang kpd mslh halitosis. Nk tau sbb apa? Sbb minyak yg terkandung dlm bawang2 ni akn dibawa ke paru-paru dan akn keluar melalui mulut kita. Haa, lg 1, merokok pun blh sbbkan halitosis. (P/s : Kepada laki2 n jugk pmpuan yg smoking,udah2 le merokok tu..X macho la merokok..Kesian la kt system2 dlm badan tu..) 
Ok..Sebenarnya,ada byk mitos2 yg keluar psl cara nk jaga mulut dr berbau. Kt sini ada 3 hal yg ana rasa cnfirm kalian prnh dgr dan plg penting,semua ni adalah PALSU belaka.Huhu,tertipu teman !
Mitos #1: Mouthwash dpt hapuskan nafas berbau.
Mouthwash tu cuma hilangkan nafas berbau utk sementara je,x lama pun. Kalau kalian nk guna mouthwash, carilah mouthwash yg tulis antiseptic (bunuh kuman yg jd sbb nafas berbau) dan yg mengurangi plak (plaque-reducing). Jgn lupa utk bertanya pd doktor gigi mouthwash mana yg sesuai digunakan.
Mitos #2: Selagi kita gosok gigi, nafas kita x kan berbau !
The truth is kebanyakan orang gosok gigi dalam 30 hingga 45 saat dan ini adlh x disarankan sbb untuk memastikan kesemua gigi kita tlh digosok dgn bersihnya, kita patut gosok gigi paling minimum selama 2 minit utk 2 kali dalam sehari ( 1x sblm tidur, 1x stlh srpn).Jgn lupa ya utk gosok lidah juga sbb bakteria suka sgt2 lepak2 kt situ. Penting juga untuk floss gigi sbb jika hanya sekadar memberus gigi, ia x dpt utk membuang segala plak2 dan sisa2 mknn yg trdpt di antara gigi dan gusi kita.
Mitos #3: Kalau kita nak tau nafas berbau ke x, nafasla dekat tangan.
Salah tu! Bila kita bernafas, kita x guna throat the same way bila kita bercakap. Bila kita bercakap, kita akan mengeluarkan bau dari bahagian blkg mulut (yg mana merupakan asal nafas berbau terjadi) yg mana simply breathing doesn't do. Selain tu, adlh sukar utk tau seseorg itu ada mslh halitosis atau x (dlm konteks trhdp diri sendiri).
Kalau kita concerned tentang halitosis, pastikan kita menjaga kesihatan gigi dan mulut kita dgn baik. Oh ya, terdapat juga sugar-free chewing gum and mints yg dpt menghilangkan nafas berbau utk sementara. Ana suggestkan kalian kalau nak makan chewing gum,makan chewing gum yg nama "XYLITOL" tu ok sbb xylitol tu selain bebas gula, ia dpt mencegah karies gigi. Jgn beli yg "Wrigles" + brand2 yg lain tu sbb chewing gum tu kndungan gula dia byk + dpt sbbkan karies lg. Kita x nak kena diabetes + karies gigi kan? ;)
Last but not least, bila dah gosok gigi dan floss scra teratur dan selalu jmpa doktor gigi utk regular cleanings, tp still nafas berbau, ini mungkin adalah disebabkan oleh mslh seperti sinusitis atau penyakit gusi. Oleh sbb itu, adalah disarankan untuk bertemu dengan doktor atau doktor gigi jika mslh tersebut timbul. Mereka akan dapat membantu anda mengidentifikasikan mslh di sebalik mslh halitosis dan membantu anda menjaganya.
~ Moga bermanfaat ~ (^_^)

2 comments:

Asrul Hadi said...

mashaAllah~
info menarik! hehe..
bagus ade kawan doktor gigi.
dapat nasihat kesihatan gigi percuma~haha.
rajin2 la share pasal gigi lagi ye(^_^)
jzklh

Unknown said...

syukran..
insyaAllah (^_-)
anta pun nnti share2 la yep ilmu2 medic..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...