Promo ! Klik Ler..

Wednesday, February 29, 2012

:: Berbahasa ::

Assalamualaikum wbt.
Alhamdulillah, hari ni kita masih lagi diberi peluang olehNya untuk bernafas di muka bumi ini.
Semoga amalan kita semakin bertambah dari sehari ke sehari, insyaAllah.

Hari ni ana terfikirkan sesuatu.
Ana perlu belajar banyak bahasa.
Tiba-tiba teringat pesan Ayah masa ana form 6 dulu. Ayah selalu cakap cmni, ‘Hg ramai kawan Cina dgn India, belajar la kt depa bahasa mandarin dgn tamil.’
Lepas tu masa cuti semester lepas pun Ayah ada cakap lagi, ‘Hg duk Indonesia belajar la bahasa Batak ke, Jawa ke. Alang2 dah duk sana, belajar la.’
Ya ! Kata-kata Ayah tu memang sangat benar.
Peluang nak belajar pelbagai jenis bahasa secara percuma dah ada depan mata, kenapa x nak guna ?
Haila Afiqah, sementara ada peluang ni, guna lah.
Nak belajar bahasa Arab, kawan-kawan Malaysia kat Mesir, Jordan, ramai sgt. Gi la Tanya apa2 soalan masa duk chat kt fb tu.
Nak bljr mandarin, leh tnya kwn sekelas atau kwn kt Beijing.
Nak bljr tamil ke jawa ke aceh ke batak ke, semua boleh.
Lgpun kan bagus bljr byk bahasa ni, nanti mudah nak communicate dgn patient kan ?
Nanti dapat patient org arab ke, org cina ke, org india ke, leh la ckp bhs diorg kan.
Mesti diorg pun seronok dan selesa nak berkomunikasi dgn kita.
Nak ckp apa2 pun senang.
Hmm,betul2x.
Kena mula bljr bhsa sikit demi sikit.
Nanti lama2 dah leh jd pro, insyaAllah ;D
Nak jadi doctor Muslim yang serba boleh.
Nak berdakwah kat org bangsa lain pun mudah kalau kita guna bahasa diorg kan ?
Ya Allah, permudahkanlah.
Aameen ya Rab ^^
Niat kerana Allah..Allah..Allah..

P/s : Fokus pada bhs Arab dulu, mudah nak faham al-Quran nanti.Bhs Arab, bhs syurga ^^


4 comments:

Ckin Kembaq said...

inshaAllah..moga bejaya naa.. ^_^

Nur Afiqah Mohd. Anuar said...

terima kasih ukhti :)

syamilsynz said...

insyaAllah, smoga dipermudahkan..

Nur Afiqah Mohd. Anuar said...

syukran akhi..insyaAllah :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...