Promo ! Klik Ler..

Thursday, March 25, 2010

Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul..

Alhamdulillah,selesai sudah ana membaca buku Pemilik Cintaku setelah Allah dan Rasul.
Sebenarnya dah dekat seminggu dah habis baca buku tu,tapi terlupa nak kongsi kat sini.
Ni pun sorg shbt lama kt fb tnya bila nak kongsi psl buku2 ni..Memang kena dgn status ana kt fb yg tertulis,'Ilmu yang dimiliki akan hilang jika tidak dikongsi..'
Betul jgk kan,dh tulis kt fb cmtu,tp xmaw kongsi pulak,mcm mana ni..ish2..
Lgpun buku ni mmg banyak mutiara2 ilmu yg sgt2 sesuai untuk semua lapisan umur Muslim khususnya remaja.

Secara keseluruhannya,buku ni mengisahkan tentang sepasang suami (Dr.Muslih) dan isterinya (Qani'ah) yang sangat mentaatiNya.Setiap ujian yang diterima,dihadapi dengan tenang.Buku ini xterlalu banyak cerita,sekadar bingkisan untuk semua.Dalam setiap bab,pasti ada hadis2 dan juga ayat2 dari kalamullah.

Ana paling suka bahagian 'Kewajipan seorang Muslim' dalam bab 'Halakah Cinta Keluarga'..
Penulis (Fatimah Syarha) menyenarai utamakan sebanyak 14 kewajipan..
Ana akan list kat sini one by one,insyaAllah..

  1. Membaca Al-Quran   Sumber : 'Al-Quran ini adalah ulasan sajian Allah,oleh itu terimalah sajiannya sekadar yang kamu boleh.' (Riwayat al-Hakim drpd al-Mas'ud)   Operasional :1 hari 1 juzuk (baca 4m/s stp kali slps solat fardhu. (4x5 m/s = 20 m/s = 1 juzuk) , Peruntukan hari2 lapang untuk khatam sekali sebulan.
  2. Memperelok bacaan al-Quran   Sumber : Maka tidaklah mereka menghayati (bertadabbur) al-Quran. (Surah an-Nisa' ayat 82)  Operasional : Bincang dalam halakah,Ajar masyarakat selepas Maghrib.
  3. Mempelajari sirah dan sejarah salafussoleh.(Hummat al-Islam),menghafaz 40 hadis (Arba'un al-nawawiyah),risalah usul al-aqa'id.,Risalah furu'(fiqah)  Sumber : Di dalam kitab dan sunnah terdapat petunjuk,di dalam sirah terdapat al-qudwah.  Operasional : Bincang dalam halakah,bercerita kepada kanak-kanak sblm mrka tidur (jika sudah punya anak-anak).
  4. Menjaga kesihatan.  Sumber : 'Dan seseorang Mukmin yang kuat adalah lebih baik dan lebih disayangi oleh Allah daripada seorang yang lemah.Dan pada setiap mereka ada kebaikan.' (Riwayat Muslim)  Operasional : Minum air masak 8 gelas sehari;2 gelas Subuh,2 gelas Zuhur,2 gelas Asar,2 gelas Maghrib,2 gelas Isya'.  Riadah ringan 10 minit/hari.
  5. Mengelak minum minuman manis berlebihan (kecuali perlu) dan sesuatu yang boleh menyebabkan ketagih (rokok dll).  Sumber : Mengambil sesuatu yang menyebabkan ketagihan seperti kopi menjadikan seseorang itu lemah bila dihentikan pengambilannya.  Operasional : Minum susu + madu sebelum tidur, abaikan rokok,dadah,dll.
  6. Menjaga kebersihan tempat tinggal,pakaian,mknn,tubuh badan,tmpt kerja.  Sumber : 'Allah itu cantik dan sukakan kecantikan.(Riwayat Muslim dan Tirmidzi)  Operasional : Membersih setiap hari,menghias ruang dan menyegarkannya dengan haruman.
  7. Bercakap benar,tidak berdusta.  Sumber : 'Sesungguhnya bercakap benar itu memimpin ke arah kebaikan dan kebaikan itu pula memimpin ke syurga.'  Operasional : Tidak berdusta kecuali mengambil tauriyah (benar pada nisbahnya,dusta pada orang yg mndengar) dalam 3 perkara : Peperangan,Mendamaikan manusia,mengambil hati suami/isteri.
  8. Menepati janji (menjaga waktu,pembinaan dan kepercayaan)  Sumber : 'Sesungguhnya dia seorang yang menepati janji.'(Surah Maryam ayat 54)  Operasional : Jangan lewat!
  9. Bersedia,berani memikul tanggungjawab.Semulia-mulia keberanian : Berterang-terangan  dengan al-Haq,simpan rahsia,mengakui kesilapan diri,insafi diri dan mengawal marah.  Sumber : 'Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku.'(Surah Yusuf ayat 86)..'Bukanlah kuat itu orang yang dapat mengalahkan musuh,tetapi orang yang kuat itu ialah orang yang dapat mengawal diri ketika marah.'(Muttafaq alaih) Operasional : Istighfar 70x/hari,jaga wudhu',borang mutaba'ah (amalan seharian).
  10. Bersungguh-sungguh dalam sesuatu perkara yang tidak sampai menghalang untuk bergurau yang benar dan tersenyum.  Sumber : Dasar kehidupan Muslim ialah serius.Gurauan Rasulullah hanya ibarat garam pada makanan,sedikit sekali.  Operasional : 'Quluu la!'(Katakan tidak!) pada program TV yang melalaikan.
  11. Pemalu,halus perasaan,mudah peka pada yang baik dan buruk.Merendah diri bukan kerana hina atau lemah.  Sumber : 'Malu itu satu cabang iman.'(Muttafaq alaih)  Operasional : Awas aurat!
  12. Berlaku adil dan membuat hukuman yang betul.  Sumber : 'Jadilah kamu penegak keadilan.' (Surah an-Nisa' ayat 135)  Operasional : Janganlah perselisihan menyebabkan lupa budi baik orang.Bercakap benarlah biarpun  pahit walaupun terkena diri sendiri atau orang yang terdekat dengan anda.
  13. Bersifat belas kasihan.  Sumber : 'Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang Rasul drpd kaummu sendiri,berat terasa olehnya penderitaanmu,sgt menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu,amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang Mukmin.' (Surah At-Taubah ayt 128)  Operasional : Pemurah,bertolak ansur,memberi maaf,bersopan santun,sayangkan manusia dan binatang,bergaul dan bertingkah laku baik,mengasihi kanak-kanak,hormat orang tua,melapangkan tempat duduk dalam majlis-majlis,jangan mencari rahsia,jangan mengumpat,jangan menceroboh,meminta kebenaran untuk masuk dan pulang.
  14. Berusaha membaca dan menulis dengan baik.  Sumber : Hubungan dengan buku-buku karangan ulama muktabar mengekalkan perhubungan Muslim dengan dakwahnya.  Operasional : Banyak membaca,Mini Library di rumah,Mendalami bidang ikhtisas(pengkhususan),peka isu semasa dan pandangan fikrah.
Semoga kita dapat melaksanakan kewajipan ini dengan sebaik-baiknya,biiznillah.
Ini sahaja yang dapat ana coretkan setakat ini.Segala kekurangan mohon dimaafkan.
Wallahu'alam.

5/5 bintang untuk buku ini..thumbs up! =)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...